انواع سند خرید ویلا

نکات مهمی که قبل از خرید ویلا در شمال باید بدانید!انواع سند خرید ویلا

یکی از اقدام‌های مهمی که در هنگام خرید ملک بایستی صورت گیرد، توجه ویژه  به انواع سند خرید ویلا و ملک و صحت و درستی آن است .

انواع سند خرید ویلا

ازنظر قانونی اسناد صادر شده برای ویلا انواع گوناگونی دارند که در ادامه به معرفی هرکدام از انواع اسناد می‌پردازیم.

سند ملکی مشاع

در اصل به معنی شریک بودن است . یعنی یک ملکی، دو یا بیشتر صاحب داشته باشد . در واقع ملک مشاع ملکی است که همه‌ی مالکان در تمام آن با هم شریک هستند. از این جهت مسائل حقوقی فرآیند فروش یا خرید خانه مشاع کمی پیچیده‌تر از سندهای غیرمشاع است.

سند ملکی شش دانگ

از جمله مهم‌ترین انواع سند خرید ویلا و ملک، سندی که بطور کامل برای یک شخص تعلق داشته باشد، سند شش دانگ گفته می شود .  کلمه‌ی شش دانگ به معنای شش جهت است و منظور از شش دانگ؛ شش جهت شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین است .

سند ملکی تگ برگ

سندهای قدیمی املاک معمولاً به صورت دفترچه‌ای بودند و یا از چند برگ تشکیل شده بودند. سند تک برگ نوع جدیدتر و یا به تعبیری سند امروزی است که از سوی مراجع رسمی در نظام اسناد کشور مورد طراحی و تأیید قرار گرفته است.

از جمله مزیت  این نوع سندها اصالت داشتن ملک و همچنین خوانا و شفاف بودن آن است .

سند ملکی تفکیکی

یکی دیگر از انواع سند خرید ویلا ، سند تفکیکی مربوط به املاکی است که چند نفر در مالکیت آن با هم شراکت دارند. تفاوت سند ملکی تفکیکی با سندملکی مشاع در این است که در سند مشاع  همه مالکان در تمامی آن شریک هستن اما در سند ملکی تفکیکی ، هر بخش جدا و مشخص شده مطعلق به شخص مورد نظر می باشد .

سند ملکی رهن دار

بسیار پیش می‌آید که خریداران بخواهند در هنگام  خرید  خانه  از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند. در این حالت سند برای مدتی که قرار است وام پرداخت شود، در رهن بانک نگه داشته می‌شود و این مسئله در خود سند هم قید می‌گردد. منظور از رهن سند در نزد بانک، گرو ماندن آن نیست؛ بلکه صرفاً در خود سند قید می‌گردد که این سند تا تاریخ معین در رهن بانک است. آنگاه سند به خریدار تحویل داده می‌شود. اگر وام گیرنده نتواند در موعد مقرر وام خود را پرداخت کند بانکی که سند در رهن آن است، حق دارد که ملک را تصاحب کند.

بیشتر بخوانید: برای خرید ویلا چه مدارکی را باید بررسی کنیم؟

سند اوقافی

سند اوقافی به مالک اختیار کامل نمی‌دهد. علاوه بر اقساطی که به صورت سالیانه به ادارۀ اوقاف باید پرداخت شود، بعد از 99 سال درباره‌ی اجاره‌ی ملک اوقافی مجددا تصمیم‌گیری خواهد شد و برای هر کاری از جمله نقل و انتقال نیز باید اجازۀ اوقاف داشته باشید.

املاکی که سند اوقافی دارند دارای سند اعیان و اجاره نامه‌ی عرصه‌ی ملک موقوفه هستند و در واقع خریدار حق مالکیتی روی عرصه ندارد و تنها مالک اعیان خواهد بود .

در واقع یکی از تفاوت‌های این سند با سند ملکی این است که نه تنها بدون مجوز امکان خرید و فروش ندارد، بلکه درباره‌ی هر گونه تغییری در املاک اوقافی باید چندین مرحله در اداره‌ی اوقاف حضور به عمل آورید.

  • در سند ملکی هر فرد یک سند شش دانگ یا به اندازۀ سهم خود سند دفترچه‌ای و منگوله‌دار دارد و نباید منگوله دست خورده باشد.‌ در سند ملکی حدود اربعه از چهار طرف شمال، جنوب، شرق و غرب مشخص شده است. نقل و انتقال سند ملکی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و غیر از آن اعتبار قانونی ندارد.
  • شماره سریال اوراق سند اهمیت زیادی دارد؛ تمام اوراق مربوط به همان سند ملکی است و از همین رو باید شماره سریال تمام صفحات یکسان باشد.
  • نکته‌ی مهم دیگر این است که از نظر ارزش و اعتبار، طبیعتاً اعتبار سند ملکی شش دانگ از سند اوقافی بیشتر است و همین امر باعث قیمت کمتر املاک اوقافی شده است. اما در نهایت اختیار ملک اوقافی با کسی است که آن را خریداری کرده است و سند اوقافی دارد. گفته می‌شود ارزش یک ملک دارای سند ملکی نسبت به نمونه‌ی مشابه با سند اوقافی تا 20 درصد بیشتر است.
  • نکتۀ مهم دیگری که لازم است به آن توجه شود این است که هنگام معاملۀ ملک وقفی، علاوه بر اداره ثبت اسناد باید از اداره اوقاف نیز استعلامات لازم گرفته شده و در نهایت نکات مربوط به معاملات املاک اوقافی نیز رعایت شود.

سند ملکی

اسناد ملکی شش دانگ هستند و به صورت تک جلد یا چند جلد در اختیار مالکان قرار می‌گیرد. نکتۀ مهم این است که چه مالک یک نفر باشد چه چند نفر، نام آنها در هر سند که دارای شماره پلاک ثبتی مجزا است درج می‌شود و پلاک مذکور و هویت مالک یا مالکان به سادگی از طریق ادارۀ ثبت اسناد و املاک قابل رهگیری است.

در جمع‌بندی مطالب گفته شده در خصوص تفاوت اسناد اوقافی با ملکی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزش سند ملکی در حدود 20 درصد بیشتر از سند اوقافی است.
  • در سند اوقافی شما صرفا مستاجر موقوفه هستید و مالک اعیان شناخته می‌شوید.
  • املاکی که سند اوقافی دارد، تفاوتی با یک ملک شخصی ندارد و تنها علاوه بر پرداخت اجاره‌ی سالیانه به اداره‌ی اوقاف، باید برای هرگونه خرید و فروش یا تغییر در ملک، از این اداره مجوز داشته باشید.
  • هزینه‌ی اجاره‌ای که بابت ملک اوقافی باید پرداخته شود خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال برای یک زمین 200 متری در منطقه‌ای از تهران حدود 300 تا 400 هزار تومان است.