خانه باغ سنتی؛ طراحی با چاشنی اصالت ایرانی

وقتی به پای صحبت مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان می‌نشینیم؛ همیشه از خانه‌ای رویایی با سبک و سیاق سنتی حرف می‌زنند که گاهی آرزو می‌کنیم کاش ما هم آنجا را می‌دیدیم. طراحی خانه باغ سنتی امروزه به یکی از سبک‌های محبوب معماران و طراحان ایرانی تبدیل شده است. برای این کار کجا بهتر از باغ‌های دنج و سرسبز شمال؟

اگر در یکی از شهرها یا روستاهای شمال کشور، باغی دارید و دلتان می‌خواهد به دور از فضای لاکچری ویلاها، کمی به اصل و سنت خودتان برگردید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با سبک سنتی در طراحی خانه باغ‌ها و جذابیت‌های این نوع از خانه‌ها آشنا کنیم.

خانه باغ زیبا

برای این که بتوانید بهترین خانه باغ سنتی را داشته باشید، باید ابتدا لیستی از علاقمندی‌هایتان در این سبک یادداشت کنید یا بهتر است بگوییم، خانه باغ رویایی‌تان را ترسیم کنید. پس از آن می‌توانید طرح‌تان را به مهندس معمار ارائه دهید تا بتواند با ترکیب سلیقه شما و اصول طراحی سبک سنتی ایرانی، یک فضای دلنشین با زمینه فرهنگ و هنر کشورمان ایجاد کند.

اصول طراحی خانه باغ سنتی

با زندگی پرهیاهو و تنش‌‌هایی که در طول روز تجربه می‌کنیم، همه ما نیاز به یک فضای آرامش‌بخش و دلنشین برای استراحت و آرامش خواهیم داشت. خانه باغ سنتی یکی از راه‌هایی است که می‌توان با سکونت در آن به روزهای خوش گذشته و آرامشی لذت‌بخش دست یافت. طراحی باغ و خانه باغ سنتی، در واقع باید نمادی از سنت و زیبایی برای بیننده باشد. برای اینکه خانه‌ای ایرانی داخل باغ‌تان داشته باشید، می‌توانید طراحی و ظاهر باغ را نیز با سبکی سنتی انجام دهید تا تناسب بین فضاها حفظ شود.

محوطه‌سازی باغ ابتدا با یک ترسیم اولیه شروع می‌شود، مهندسین معمار اغلب برای باغ‌های سنتی از هندسه مربع و مستطیل شکل استفاده می‌کنند. از طرف دیگر می‌توان به محوطه باغ‌ المان‌های زیبایی مانند استخر، جوی آب و سازه‌های دکوری چوبی نیز اضافه کرد.

در طراحی به سبک سنتی از چه مصالحی می‌توان استفاده کرد؟

همانطور که خانه‌های قدیمی دیده‌ایم، مصالحی مانند آجر، سنگ و چوب با رنگ‌های گرم، مصالح رایج استفاده شده در سبک سنتی است. این مصالح علاوه‌بر ظاهر قدیمی و سنتی که دارند، با گرمایی که به فضا می‌دهند به خوبی می‌توانند تداعی‌گر اصول معماری چندین سال پیش ایران باشند.  بهتر است درصورت امکان دیوارهای آجری و سنگی و اکسسوری‌ و مبلمان‌های چوبی در خانه باغ سنتی‌تان داشته باشید؛ اگر امکان ساخت و نوسازی دیوارهایتان را ندارید می‌توانید با رنگ‌های گرم دیوارها را رنگ کنید تا فضای صمیمی و گرمی را به وجود آورید.

نقش حوض در معماری سنتی ایرانی

خانه‌های سنتی را همیشه با حوض وسط حیاط به یاد می‌آوریم. حوض را می‌توان هویت معماری سنتی ایرانی دانست؛ بنابراین اگر قصد ساخت یک خانه باغ سنتی را دارید، گذاشتن یک حوض فیروزه‌ای را فراموش نکنید. در گذشته مردم ایرانی به دلیل نیاز و کاربرد حوض از آن استفاده می‌کردند؛ حوض اغلب برای انبار کردن آب و یا خنک‌تر ماندن محیط حیاط در تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه حوض را می‌توان اصلی‌ترین نماد معماری سنتی ایرانی دانست که با توجه به شرایط باغ یا باغچه شما در ابعاد و هندسه‌های گوناگونی در طرح جای می‌گیرد.

اگر قصد دارید در طراحی خانه باغ سنتی‌تان در مقابل خانه، حوضی به رنگ فیروزه داشته باشید می‌توانید با یک آبنمای کوچک جذابیت آن را دوچندان کرده و سهمی هم در ایجاد هوای خنک اطراف داشته باشید.

خانه باغ سنتی کوچک

پوشش گیاهی اطراف خانه باغ

می‌دانید مهم‌ترین عواملی که یک خانه باغ عادی را به خانه باغ سنتی تبدیل می‌کنند، المان‌هایی هستند که در محیط بیرونی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود اینکه طراحی داخلی خانه به سبک سنتی نیز امری بسیار مهم است، اما نقش محوطه‌سازی در طراحی سنتی خانه باغ، بسیار زیاد است. کاشتن درختان متنوع و متناسب با اقلیم منطقه و همچنین درختان میوه در اطراف خانه باغ، علاوه بر ایجاد هوای پاکیزه و لذت‌بخش، سبب زیبایی و دنج‌تر شدن محوطه نیز می‌شود. از طرف دیگر، با توجه به نقش گیاهان در فرهنگ سنتی مردم ایران، در داخل خانه و حتی  اطراف حوض نیز بهتر است گلدان‌های گل و گیاه داشته باشید.

آلاچیق در محوطه خانه سنتی

تا اینجا با مهم‌ترین المان‌های محوطه‌سازی در خانه باغ سنتی آشنا شدیم، حالا نوبت به جایگذاری صحیح آلاچیق‌ها و تخت‌های چوبی می‌رسد. می‌دانید که استفاده از آلاچیق در محوطه خانه باغ، تنها برای افرادی میسر است که فضای بزرگی در اختیار دارند و به نوعی می‌توان گفت جای کافی در باغ برای اضافه کردن آلاچیق دارند. اگر در باغ‌تان فضای کافی برای آلاچیق دارید، می‌توانید در آن از سیستم‌های گرمایشی جدید نیز استفاده کنید. به این ترتیب آلاچیق شما هم در تابستان محلی برای استراحت و دورهم جمع شدن افراد خانواده خواهدشد و هم در زمستان می‌توان از حضور در آن لذت برد.

علاوه بر آلاچیق، ازجمله مهم‌ترین المان‌های محوطه خانه باغ سنتی، تخت‌های چوبی هستند که روی آنها فرش و گلیم‌های رنگی می‌اندازند. شاید در خانه‌های قدیمی مادربزرگ و پدربزرگتان و یا در فیلم و سریال‌های ایرانی، جذابیت این تخت‌ها را در تابستان برای دور هم جمع شدن افراد خانواده دیده باشید. خرید یک یا دو تخت چوبی و قرار دادن آن در محوطه، جذابیت و نوستالژیک بودن خانه باغ‌تان را دوچندان خواهدکرد.

بیشتر بخوانید: ساخت ویلا چوبی، از رویا تا واقعیت

طراحی داخلی خانه باغ به سبک سنتی

با رعایت اصول گفته شده و همچنین با استفاده از مشاوره و راهنمایی‌های یک مهندس معمار، می‌توانید یک محوطه جذاب و دلنشین به سبک سنتی داشته باشید. پس از اینکه محوطه‌سازی تمام شد، نوبت به طراحی داخلی خانه باغ سنتی می‌رسد. المان‌هایی که در سبک سنتی ایرانی وجود داشتند، امروزه کارایی خود را به کلی از دست داده‌اند، اما می‌توان از آن‌ها به عنوان نمادهایی جذاب استفاده کرد. برای مثال با وجود سیستم‌های گرمایشی موجود در هر خانه، استفاده از کرسی منسوخ شده است؛ یا اینکه چراغ‌های برقی جای چراغ‌های نفتی را گرفته‌اند. همانطور که گفتیم برای سنتی‌تر کردن فضای خانه‌تان می‌توانید از چراغ‌های نفتی یا کرسی و سایر المان‌های قدیمی به صورت سمبلیک استفاده کنید.

خانه باغ سنتی قدیمی

شومینه؛ منبع زیبایی و گرمای خانه‌های سنتی ایرانی

خانه باغ‌ها در هر سبکی که ساخته شوند، شومینه یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین المان‌هایی است که در آن‌ها به کار می‌رود. شومینه‌ها، در کنار گرمای لذت‌بخشی که ایجاد می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین المان‌های جذاب در خانه باغ می‌باشند. در طراحی خانه باغ سنتی نیز استفاده از شومینه را فراموش نکنید  و در صورت امکان از شومینه‌های آجری استفاده کنید تا گرمای محیط چند برابر شود.

بیشتر بخوانید: ساخت ویلا در زمین شیب دار؛ لذت زندگی در ارتفاع

استفاده از چوب در فضای داخل خانه باغ

همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم، یکی از متریال‌های گرم، چوب است. استفاده از چوب در معماری سنتی ایرانی از ابتدا بسیار رایج بوده؛ امروزه نیز برای ایجاد حس صمیمیت و گرما بهتر است از چوب در فضای داخلی خانه باغ سنتی استفاده کنید. البته اگر باغ شما در شهرهای شمالی است به دلیل رطوبت منطقه، بهتر است ابتدا تحقیقی جامع درباره انواع چوب‌ها داشته باشید و چوب بومی و مناسب با اقلیم را انتخاب کنید.

خانه باغ سنتی کاهگلی

پنجره‌های ارسی، نمایانگر معماری ایرانی

وقتی عکس خانه‌های قدیمی و سنتی ایرانی را تماشا می‌کنیم، جذاب‌ترین بخش برایمان بازی رنگ و نوری است که از پنجره‌ها دیده می‌شود. این شیشه‌ها که در گذشته به صورت دستی و با خمیر شیشه ساخته می‌شدند؛ امروزه با شیوه‌های جدید و بسیار ساده‌ای تولید می‌شوند. استفاده از پنجره‌های ارسی، آرامش و جذابیت خانه باغ سنتی شما را چندین برابر خواهد کرد؛ بنابراین اگر قصد اجرای یک خانه باغ با این سبک را دارید، به هیج وجه از پنجره‌های ارسی غافل نشوید.

خانه باغ سنتی شیک

سخن آخر

در این مقاله تا جایی که توانستیم جذابیت‌های منحصر بفرد سبک سنتی و طراحی خانه باغ با این سبک را بررسی کردیم. البته باید گفت، اجرای یک سبک، مستلزم دانستن ریشه و تمامی ویژگی‌های آن است. به عبارت دیگر، توصیه می‌کنیم بدون مشاوره با معماران مجرب و به همراه داشتن یک تیم تخصصی، هیچ اقدامی انجام ندهید. مجموعه میلادمسکن با سال‌ها تجربه در زمینه خرید و فروش و همچنین ساخت ویلا در شمال، آماده ارائه مشاوره و خدمات به شما عزیزان است. برای ارتباط با مشاورین میلادمسکن تنها کافیست از طریق پل‌های ارتباطی موجود در وب‌سایت با ما تماس بگیرید.