آیا می‌دانید قوانین شهرک های ویلایی برای ساکنین چیست؟

5 آبان 1400 توسط admin_mm | در دسته‌بندی نشده

کم بودن فضای ویلاسازی و فراوانی جمعیت در کلان‌شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد و… مردم را به اجبار به سمت زندگی در آپارتمان‌ها سوق داده است. به همین دلیل شهرک‌های ویلایی از بدو ورود به عرصه ساخت و ساز با استقبال بسیار زیاد مردم روبه‌رو شدند. البته می‌دانید که زندگی در این مناطق راحتی و آسایش بیشتری دارد اما  مانند زندگی در آپارتمان‌ها باید قوانین خاصی را رعایت کنید. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با قوانین شهرک های ویلایی آشنا کنیم تا بتوانید به صورت آگاهانه اقدام به خرید ویلا در این مناطق کنید.

سیر تا پیاز قوانین شهرک های ویلایی

همانطور که گفته شد، شرکت‌های انبوه‌ساز برای دستیابی به سود بیشتر اقدام به ساخت شهرک‌هایی با ویلاهای متنوع می‌کنند. ارتباط ویلاها با یک‌دیگر، شرکت‌ها را مجبور به وضع قوانینی خاص کرده است. البته نحوه ساخت، دریافت مجوز ساخت و معماری و شهرسازی این شهرک‌ها نیز قوانین خاصی برای خود دارند. در ادامه به بررسی قوانینی خواهیم پرداخت که ساکنین شهرک‌های ویلایی موظف به رعایت آن‌ها هستند.

هیئت مدیره کیست و چه وظایفی دارد؟

می‌دانیم که ارتباط نزدیک ویلاها در برخی مواقع ممکن است امنیت ساکنین را به خطر بیاندازد؛ به همین دلیل مالکان ویلاها در طی یک جلسه تیمی متشکل از 5 تا 7 نفر را به عنوان تیم هیئت مدیره انتخاب می‌کنند. اعضای هیئت‌مدیره با بررسی نیازها، قوانینی را نوشته و شخصی را به عنوان مدیر عامل انتخاب خواهندکرد، تا مسئولیت اجرای قوانین را برعهده بگیرد. البته لازم به ذکر است که شخص مدیر عامل ثابت است و نمی‌تواند بدون تایید اعضای هیئت مدیره عوض شود.

اگر چند نمونه از قوانین شهرک‌های ویلایی را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که وظایف مدیر عامل؛ انجام تعمیرات و بازسازی و نظارت بر عملکرد کارگران، حفظ و نگهداری قسمت‌های مشترک ویلا، دریافت و پرداخت شارژ، اخذ تصمیم نسبت به امور مشترک شهرک، هزینه‌های سالانه و مشترک، دادن مجوز برای اسباب‌کشی و جابه‌جایی، تهیه و تنظیم مدارک و … را شامل می‌شود.

شهرک های ویلایی شمال

با اقامت در شهرک‌های ویلایی چه چیزهایی را باید رعایت کنیم؟

شهرک‌های ویلایی معمولا از لحاظ موقعیت به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • ویلا‌های جنگلی
  • ویلاهای ساحلی
  • ویلاهای شهری و معمولی

نام‌های انتخاب شده برای هر دسته براساس دسترسی‌های ویلاهاست؛ به عبارتی می‌توان گفت با توجه با نام هرکدام از این ویلاها متوجه می‌شویم که ویلاهای جنگلی به جنگل‌ها راه دارند، ویلاهای ساحلی به ساحل و ویلاهای شهری به مرکز شهر دسترسی دارند. به همین علت موقعیت محلی هر کدام از این ویلاها باعث شده تا قوانین متفاوتی در هر یک از این شهرک‌ها وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ویلا شهرکی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ بررسی یک مدل متفاوت از ویلا

در قوانین شهرک های ویلایی، مهم‌ترین قانون، رعایت مشاعات ویلایی است. فضای مشاع را می‌توان به عنوان فضای مشترک بین چند ویلا و ساختمان مانند پارکینگ، محوطه تفریحی و فضای سبز و..تعریف کرد. البته در هر شهرک ویلایی می‌توان این فضای مشاع را اضافه‌تر کرده و بسط داد.

مشاع بودن هر یک از فضاهای گفته شده به این معنی است که شما به تنهایی نمی‌توانید در ساختار کلی آن تغییری ایجاد کنید. مثلا در فضای سبز منظور از تغییر کلی، کاشت یک نهال نیست بلکه شما نمی‌توانید فضای سبز را جابه‌جا و یا حذف کنید. یکی دیگر از قوانین شهرک‌ های ویلایی پرداخت هزینه شارژ آن است. هر سال مدیریت شهرک مبلغی را جهت پرداخت هزینه‌های مشترک در نظر می‌گیرد  که همه‌ ساکنین موظف به پرداخت آن هستند. این هزینه‌ها موارد زیر را شامل می‌شود:

  • هزینه‌های برق عمومی، گاز و آب
  • هزینه‌های مربوط به گلکاری و نگهداری فضای سبز مشترک در شهرک ویلایی
  • هزینه نگهداری از لوازم مصرفی در قسمت‌های مشترک مانند دوربین‌های مدار بسته و…..
  • هزینه‌های مربوط به نگهبان، سرایدار و دیگر کارمندان
  • مقداری هزینه برای موارد ضروری در صورت نیاز

در صورتی که خسارتی از طرف مالک ویلا و یا مهمانان و بستگان آن به اموال عمومی شهرک و مشاعات آن وارد شود، مالک وظیفه دارد تا تمامی هزینه‌هایی را که مدیریت شهرک برآورد و اعلام کرده‌است پرداخت کند.  در تمامی موارد مالکان ویلا باید هزینه شارژ را پرداخت کنند؛ عدم سکونت در شهرک دلیل بر پرداخت نکردن هزینه شارژ نیست.

اساسنامه شهرک های ویلایی

سومین قانون در این شهرک‌ها شروط اجاره واحد ویلایی است. در صورتی که مالک قصد اجاره ویلا‌ خود را داشت باید به مدیر شهرک اعلام کند و سپس مستاجر را به آنها معرفی کند. البته در بسیاری از شهرک‌های ویلایی اجاره روزانه ویلا کاری غیرمجاز است و شما این امکان را نخواهید داشت.

حال اگر ویلای شما در اجاره فرد دیگری باشد پرداخت هزینه‌ها به عهده مستاجر است ولی طرف حساب مدیریت شهرک با شما است و شما مسئول نهایی خواهید بود. در صورتی که در اجاره‌نامه پرداخت شارژ به عهده مالک باشد و سر موقع آن را پرداخت نکند، مستاجر می‌تواند از مبلغ اجاره، آن را پرداخت کرده و همچنین اگر در اجاره‌نامه پرداخت به عهده مستاجر باشد و او از پرداخت خودداری کند مالک می‌تواند از مبلغ ودیعه هزینه شارژ را پرداخت کند.

آخرین حرف‌ها در مورد قوانین شهرک های ویلایی

شهرک‌های ویلایی در بسیاری از مواقع مزیت‌های زیادی نسبت به ویلا‌های عادی دارند. از جمله این مزایا می‌توان به امنیت بالای آن و تاسیسات آب، برق و گاز آن اشاره کرد؛ اما در بین این مزیت‌ها معایبی هم دارد که بهتر است قبل از خرید و سرمایه‌گذاری آن‌ها را بدانید تا بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید.

معایب شهرک‌های ویلا

شهرک‌های ویلایی به دست پیمانکاران بزرگی ساخته می‌شوند که برای مدیریت هزینه‌های ساخت، تمامی ویلا‌ها را در یک اندازه و به یک مدل طراحی می‌کنند. از آنجایی که این ویلا‌ها در زمین‌های مشترک طراحی و ساخته می‌شوند، هنگام خرید باید به رسمی بودن سند ملک خود و نوع کاربری که در سند ذکر شده‌است دقت کنید. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که شما به تنهایی نمی‌توانید در محوطه ویلا خود دست به تغییرات بزنید و باید مجوز لازم را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید این نوع ویلا‌ها از وکیل‌های تخصصی کمک بگیرید تا سرمایه‌گذاری امنی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین شهرک های شمال برای سرمایه‌گذاری و گردش!

بعد از شناخت قوانین شهرک های ویلایی، اگر قصد خرید ویلا در این مناطق را دارد می‌توانید برای مشاوره و خرید ویلا با کارشناسان ما در تیم میلاد مسکن در ارتباط باشید. برای تماس کافی است از طریق پل‌های ارتباطی موجود در سایت میلاد مسکن با ما تماس بگیرید.